ASEGURAMIENTO DE LA CALIDAD EDUCATIVA

Mg. Rafael Eduardo Rodriguez Jara

Coordinador Interno / Internal Coordinator

UNAE

rafael.rodriguez@unae.edu.ec

Mg. Carina Ganuza

Coordinador Externo / External Coordinator

 UCA

carina.ganuza@unae.edu.ec

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EQUIPO DE TRABAJO 

Rafael Rodríguez (UNAE coordinator)

Roxana Auccahualpa UNAE 

Priscila Ávila (UNAE)

Esthela Macías 

Lucrecia Maldonado (collaborator)

Carina Ganuza 

El presente estudio pretende el análisis de la conceptualización del término calidad desde la perspectiva del origen de su terminología proveniente de las ciencias empresariales hacia la construcción de un enfoque particular en el ámbito de la Educación Superior.

 

El estudio destina un espacio de comprensión a los aportes realizados por los organismos internacionales para la construcción de la calidad educativa. En este sentido, se indagó en la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), Banco Mundial (BM), Banco Interamericano de Desarrollo (BID), Organización de los Estados Iberoamericanos (OEI), Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF) y Comisión Europea, a partir de los cuales, se realizaron apreciaciones sobre el tema investigado que sirvieron a la introducción para el conocimiento de los estándares educativos  ecuatorianos en el año 2010.

Finalmente, se analizaron y elaboraron propuestas sobre la selección de dos de los cuatro estándares educativos ecuatorianos, gestión educativa y el desempeño profesional, en función de ser reconocidos como instrumentos para la construcción del proceso de calidad educativa.

This study aims to analyze the definition of the term quality from the perspective of the origin of their terminology from the business studies toward building a particular focus on the field of Higher Education.

The study allocates a space to understand the contributions  of the international organizations for the construction of educational quality. In this respect, it was investigated), United Nations Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC), World Bank (WB), Inter-American Development Bank (IDB ), Organization of American States (OEI), Fund of the United Nations Children's Fund (UNICEF) and the European Commission, from which, insights into the investigated issue served the introduction to the knowledge of the standards were made Ecuadorian education in 2010.

Finally, we analyzed and developed proposals on the selection of two of the four Ecuadorian educational standards, educational management and professional performance, recognized as instruments for the construction of educational quality process.

TRABAJO PRINCIPAL

CONCEPTUALIZACIÓN Y PROPUESTAS TENDIENTES A UNA CONSTRUCCIÓN EFECTIVA EN EL PROCESO DE LA CALIDAD EDUCATIVA: EL CASO ECUADOR.

TRABAJO FINAL

MULTIDIMENSIONALIDAD DE LA CALIDAD EN LA EDUCACION SUPERIOR DE ECUADOR: PARAMETROS PARA SU ANALISIS 

Primer Punto:

Definir el término de Calidad Educativa en Formación Superior en el Ecuador (Presentar el informe trabajado por el grupo)

The group work has among its objectives the achievement of a definition of the term Educational Quality in Higher Education in Ecuador. They have written a report in this regard.

Indicators of Quality Assurance in Higher Education:

1- Access and permanence of students (actions: initial, intermediate and final students’ academic performance diagnostic test).

2- Relevant and innovative curriculum proposals (actions: impact of programs linked with the community. Establishment of academic relations and research projects with the dean of culture in Cuenca for specific research projects; agreements with other international organizations-university institutions: Mercociudades).

3- Education and teacher performance (actions: continuous professional development, creating a center of academic excellence within UNAE, led by a competent and efficient teacher appointed for that purpose, accompanied by another professor as a consultant).

 

  1. Development of advices/research projects. This objective is mainly being developed by the research team work with their objectives.

  2. Communication about advices and related products. Key activities of the PESAD project are public conferences and workshops in order to establish the platform and to be able to develop expertise and advices. 

PLAN OPERATIVO (MARZO – DICIEMBRE, 2016)